Mám za sebou intezívnejšie obdobie konverzačných hodín a chcela by som sa podeliť o pár uvedomení, ku ktorým som dospela. Verím, že by mohli pomôcť tak študentom ako aj lektorom pri príprave či absolvovaní samotných konverzácií.
V predošlom článku Vám dávam pár tipov ako môžete ako študent na konerzácie trénovať aj pokiaľ sa na ne vôbec nechystáte, ako z hodiny vyťažiť ak ju reálne máte v pláne a prečo je dôležité prihliadať aj v tejto téme na to, že sme ženy.
Z pohľadu lektora Vám môžu byť užitočné tipy na to ako Vašu vlastnú francúzštinu posilniť, aké aktivity priniesť ak má študent vysokú úroveň jazyka a ako môžu Vaše empatické zručnosti hodinu uľahčiť Vám aj študentovi. Ak ste zvedaví, čítajte ďalej.
Lektorov tréning
Ako lektor máte pravdepodobne veľmi vysokú úroveň francúzštiny, no môže sa Vám pritrafiť, že úroveň Vášho študenta je Vám až konkurenciou. Ak si chcete Vašu úroveň (a sebavedomie) posilniť, v období tesne pred prvou hodinou sa intenzívne vystavte francúzštine. Je čas vrátiť sa k Vaším obľúbeným podcastom, knihám či po dlhšej dobe kontaktovať Vášho frankofónneho známeho a otestovať si Vašu francúzštinu. Zároveň je podľa mňa úplne v poriadku nevedieť všetko. Lektor nie je slovník a tiež len človek, ktorý zabúda.
Vedenie konverzačnej hodiny
Mám rada, keď sa aktivity obmieňajú aj v rámci hodín. Zároveň študenta povzbudzujem k tomu, aby si sám hodinu menežoval, aktívne prinášal témy, ktoré jeho bavia, nie tie „predpísané“. Udržím tak jeho pozornosť a pokiaľ mám šťastie, študent sa mi zapálene snaží vysvetliť problematiku a úplne stratí pojem o tom, že vlastne hovorí cudzím jazykom. To je môj ideálny a obľúbený stav.
Môže sa však stať, že študent je introvert a konverzácia neplynie prirodzene. Vtedy je každá minúta dlhá. Predovšetkým pri študentovi s vysokou úrovňou preto odporúčam nepodceniť prípravu a mať aktivít v zálohe radšej o dve či tri naviac. Tu je pár mojich osobných tipov na aktivity na konverzačné hodiny:
Aktivity zamerané na výslovnosť
Výslovnosť je vo francúzštine najzásadnejšia. Pokojne by som sa vrátila k najzákladnejším javom a primäla študenta, aby jedoduchu po mne opakoval. Zamerala by som sa na najvýraznejšie „nedostatky“, no nebazírovala by som na nich príliš. Malé pozastavenie a ozrejmenie problémovej výslovnosti stačí, nechceme študenta frustrovať. Taktiež by som hlavne v úvode lekcie poprosila študenta, aby čítal dlhší text, nahlas. Okrem tréningu výslovnosti to prispeje aj k uvoľneniu, „naladeniu sa“ na hodinu na oboch stranách.
Aktivity podporujúce rýchle reakcie
Študent si potrebuje natrénovať rýchle „dekódovanie“ vyslovenej vety a aj rýchlej reakcie na ňu. Na toto treba cit: predkladané otázky nemôžu byť príliš ťažké, naopak, pokojne by som siahla po úplne základných jedoduchých otázkach a postupne, podľa môjho vnímania by som „pritvrdzovala“. Študenta to musí baviť, musí to byť pre neho výzva, ktorú zdolá, nie úloha, ktorá ho deptá. Je to náročná aktivita pre obe strany, nenaťahovala by som ju príliš dlho a ukončila by som ju v správny moment: študent sa usmieva, je so sebou spokojný. Je to moment, kedy si otestoval, že toho vie viac, než si myslel a to je to, čo uspokojí nielen jeho, ale aj Vás. Optimum číslo 1.
Samostatný výklad vo francúzštine
Vyzvite študenta, aby si niečo načítal o jeho ideálne obľúbenej téme a nechajte ho rozprávať. Neprerušujte ho, pomôžte mu len vtedy, keď sa naozaj zasekne. Vôbec neriešte jeho chyby, povzbuďte ho, aby si užil rozprávanie tou jeho autentickou francúzštinou, akúkoľvek ju má. Sme naučení sústrediť sa na chyby a pritom to, čo už vieme obrovsky prevyšuje nedostatky, ktoré sú navyše buď úplne prehliadané v kontakte s rodenými hovoriacimi alebo sú považované za milé. Dodávajú charakter a vzbudzujú sympatie. 🙂 O tom, ako nás túžba po dokonalosti v jazyku limituje, hovorím v tomto videu.
Cyklická lektorka
Prišli časy, kedy sa o fázach cyklu žien verejne hovorí, našťastie. Pre mňa osobne je veľmi ťažké mať konverzačnú hodinu počas menštruácie, snažím sa preto so študentami mať dohodnutú istú flexibilitu a hodinu si poprípade presunúť. Pokiaľ to nie je možné a študentka je žena, priznám sa, že nie som úplne fit. Volím vtedy aktivity ako gramatické cvičenia z učebníc, dlhšie texty či študentove samostatné rozprávanie. Moju aktivitu a „zapálenosť“ sebe aj jemu vynahradím v inej fáze cyklu, kedy sa milujem vypytovať a tiež ma občas nejde z rozprávania vytrhnúť. 🙂
Empatické zručnosti lektora
Ako som už spomenula, empatické zručnosti využijete v podstate pri každej aktivite. Správne odhadnúť, kedy má študent dosť, je kľúčové pre jeho dobrý pocit z hodiny. Navyše vnímať, ako sa študent má, pýtať sa ho, či je s týmto cvičením v pohode či aký mal deň, vnáša medzi lektora a študenta spojenie, vzťah . Oplatí sa toto spojenie ešte viac podporiť. Mám na to jeden tip, ktorý ja osobne viem použiť až po pár hodinách, keď sa trošku so študentom oťukáme. Otvorím sa, vystúpim zo svojej profesionálnej role lektora a som človek: zazdieľam svoje radosti či nepríjemnosti, normálne ľudsky ako v bežnej konverzácii s kýmkoľvek v mojom živote. Z mojej skúsenosti to vždy dopomôže k uvoľneniu celkovej atmosfére na hodine. Študent väčšinou príjme túto „pozvánku“ na zblíženie, uvoľní sa, vďaka čomu z neho opadne stres a začne byť viac komunikatívny aj aktívny. Vytvára si tak pozitívny vzťah ku francúzštine a k svojim schopnostiam rozprávať ňou. Takisto, hodina sa stáva príjemnou nielen pre neho ale aj pre lektora. Optimum číslo 2. 🙂
Pokiaľ ste lektorom cudzieho jazyka a vedomý prístup k jeho učeniu Vám ladí, budem rada, ak ma kontaktujete. Veľmi rada o tejto téme „pobrainstormujem“ a nechám sa inšpirovať novými nápadmi.
Veľa ľahkosti a radosti do francúzštiny nám želám!