Úsilie, cieľavedomosť, disciplína a učenie francúzštiny

Podľa mňa nefungujú. Podľa mňa sú len úkrytom, štítom, za ktorým sa schovávame, aby sme nemuseli zistiť, ako sa skutočne máme.

V prvom rade si myslím, že sú to len akési abstraktné pojmy, ktoré každý interpretuje po svojom. V druhom rade, v mojej interpretácii, sú kontraproduktívne.

  • Keď sa mi do niečoho nechce, to, že sa budem viac snažiť a vyvíjať viac úsilia, mi chuť neprinesie.
  • Keď teraz poriadne neviem, čo ma baví, neuvedomujem si alebo neoceňujem svoje kvality, ako môžem vedieť, pri čom sa o 5  rokov budem cítiť šťastná?
  • Slovu disciplína úplne nerozumiem, no evokuje mi, že mám poslušne a pravidelne vykonávať nejakú činnosť. Čo keď som nevyspatá? Čo keď mám menštruáciu?

Mne tieto vlastnosti fungujú iba občas, predovšetkým v dynamickej fáze cyklu (viac v článku  Ako sa cyklická žena učí jazyk). Väčšinu času podvedome bojkotujem pravidelnosť.  Veci, ktoré vyžadujú námahu, sa mi robiť nechce.  Do budúcnosti nevidím, neviem, čo budem robiť o 5 rokov, neodvážim sa tam umiestniť svoj cieľ a prispôsobiť mu prítomnosť.

Neviem, ako sa zmením, aké veci sa stanú v mojom živote. Zmeny určite prídu, chcem byť voči nim flexibilná, otvorená. Pokiaľ by som  slepo, nevedome, šla za svojím cieľom a nezohľadnila ich, budem sa trápiť.

Chcem robiť to, na čo mám chuť v súčasnosti. Chcem to robiť s ľahkosťou. Chcem to robiť bez nátlaku a výčitiek, ak sa práve v tejto chvíli na to necítim.

Ako teda žiť a učiť sa jazyk, keď nie pomocou úsilia, cieľavedomosti a disciplíny?

Navrhujem pokoj, seba-vedomie a láskavosť.

  • Len v pokojnom stave mysle a duše viem, kto som a čo chcem robiť. Cítim, cez čo porastiem, aký je môj smer, moja cesta a za ňou možno nejaký cieľ.
  • Len keď som si vedomá seba, len keď som vnímavá k tomu, ako sa cítim, viem, na čo mám chuť a čo mi urobí dobre. Poznám svoje potreby.
  • Len keď som k sebe láskavá, netlačím na seba a dovolím si byť lenivá a nečinná, ak to potrebujem. Oddýchnem si a získam tak novú energiu.

Začnime sa pokojne učiť francúzštinu bez racionálneho dôvodu, zadefinovanej motivácie a vytýčeného cieľa. Stačí nám pocit. Nasledujme našu intuíciu. Je našim dostatočným dôvodom, vnútornou motiváciou a dovedie nás presne tam, kam potrebujeme.

Pri učení stavme na tieto kvality:

Pokoj: hľadajme, ako svoju myseľ dostaneme do stavu pokoja.

Venujme sa každý deň vedome tomu, aby sme svoj život prežívali čo najviac v pokoji. Iste, sme ľudia, máme svoje nálady a emócie, vzorce, v ktorých sme vyrastali. To všetko sa ale môžeme učiť spoznávať a začať vedome uplatňovať mechanizmy tak, aby sme tieto veci mali pod kontorlou my, nie ony nás. Existujú knihy, terapeuti, vedomí ľudia v našom okolí, , či zdroje na internete. Buďme zvedaví, vnímajme ich cez otvorenú myseľ, aby sme si vedeli vybrať to, čo nám najviac pomôže.

Premýšľajme, ako zlepšiť svoj život v súčasnosti. Nie o 5 rokov. Učenie jazyka je jednou z činností, ktoré nám v tom výrazne pomôžu. Vysvetlenie ponúkam v mojom článku o otvorenej mysli.

Seba-vedomie: učme sa vnímať, ako sa cíti naše telo a pozorujme našu myseľ – buďme si „vedomé seba“.

Skúmajme, kto sme. Čo nám robí radosť, v čom sme dobré? Uznajme svoje kvality, vedome ich oceňujme. Nerozvíjajme negatívne myšlienky o sebe.

Napĺňajme naše potreby, nie potreby iných. Zistime, či sme si aktivity, ktorými si vypĺňame náš čas, vedome vybrali. Prehodnoťme ich, pokiaľ ich robíme z donútenia, ľútosti alebo zotrvačnosti. Robíme ich, lebo ich robia iní a myslíme si, že to by sme mali? Každá z nás je jedinečná a práve svojou jedinečnosťou prispejeme k zlepšovaniu spoločnosti. Zastavme sa a začnime vnímať, v čom je tá naša jedinečnosť, ktorú potrebujem vyživovať.  A potom sa za ňu seba-vedome postavme.

Pokiaľ nemáme chuť robiť gramatické cvičenia, nenúťme sa do nich. Nevyvíjajme úsilie, netlačme. Tlak vyvíja protitlak. Hľadajme ľahkosť. Zastavme sa a uvedomme si, ako by sa nám páčilo naučiť sa nový čas. A je to vôbec gramatika, ktorú sa chcem teraz učiť? Čo by mi spravilo dobre, čo potrebujem?

Láskavosť: Buďme na seba dobré, doprajme si nič nerobiť alebo robiť len to, čo nám robí radosť.

Dovoľme si byť nečinné a pomalé, predovšetkým zohľadnime náš menštruačný cyklus. Sú dni, keď si telo pýta oddych, potrebuje sa zbaviť starého a načerpať energiu na nové. Rešpektujme ho, ono sa nám o pár dní odvďačí svojou silou a istotou.

Nelipnime na pravidelnosti a poriadku. Nemusíme byť disciplinované, aby sme mali hodnotu či to niekam dotiahli. Pokiaľ sa dnes neviem sústrediť a nechce sa mi učiť, je to v poriadku. Odpustím si to a oddýchnem si s vedomím, že o pár dní sa budem cítiť opäť fit a možno sa toho naučím dvakrát toľko.

 

Žijem francúzštinu inak: vedome, žensky a s presahom do celého môjho života. Mojím poslaním je ukazovať ženám, že učenie francúzštiny nemá byť drina, nemá byť založené na stanovovaní cieľov, vyvíjaní úsilia či tlaku na seba samú. Naopak, má to byť jemný ženský proces, ktorý nielenže povedie k rozvíjaniu jazykových zručností, ale bude napĺňajúco rozvíjať aj vzťah, ktorý má žena sama so sebou. Vedomý prístup k učeniu je popretkávaný celým kurzom francúzštiny, ktorý som vytvorila tak, aby som každú ženu jemne „voviedla“ do sveta francúzštiny a ukázala jej, že aj ona má všetky schopnosti rozumieť či tvoriť francúzske vety. A to už od prvého dňa. Viac o mne si prečítate tu>>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.